Takaisin uutisarkistoon

Titta – tuo nykyajan koululainen

On tiistai aamu. Titta 11 v. saapuu kunnan järjestämällä koulukyydillä kello 9:00 vasta vihityn yhtenäiskoulun pihaan. Lukujärjestyksen mukaan opetus alkaa vasta kello 10:00, mutta pienessä kunnassa on säästösyistä päätetty minimoida yhteiskuljetukset. Tittaa se ei harmita. Saapahan hän viettää tunnin koulun aamupäiväkerhossa lempiharrastuksen musiikin parissa. Tänään hänellä on mukanaan viulu.

Muiden saapuessa kouluun Titta on siirtynyt jo opetussoluun, jossa opettajat Elsa, Matti ja Piritta siirtävät tilojen seiniä ja valmistelevat aamupäivän opetusta kahvikupit kourassa.

Vesa-Pekka Kiiskinen
Vesa-Pekka Kiiskinen

on tiimipelaaja, arkkitehtuurin asiantuntija ja koulusuunnittelun arkkitehti. Roolini Lehdolla on moniulotteinen; asiakasrajapinnassa toimiminen, esimies, arkkitehti- ja pääsuunnittelija sekä ARK-suunnittelun ohjaaja tietomalleineen. Vapaa-ajalla minulla on rakentamiseen liittyvä projekti käynnissä. Työn vastapainoksi pyrin matkustelemaan ja tekemään pusseja erilaisissa pallopeleissä. Takataskussa voitettu jääkiekon ”suomenmestaruus” C-juniori iässä.

Aamupäivän opetuksessa harjoitellaan matematiikkaa yhdessä vanhempien oppilaiden kanssa. Harjoituksessa oppilaat jaetaan ryhmiin taitotason mukaisesti. Titta pääsee taitotasoltaan vaativaan ryhmään.

Titan vatsassa kurnii. Heidän ruokailuvuoronsa on tänään viimeisenä. Ruokailussa opettajat kehottavat oppilaita tarkkailemaan mitä kaikkea raaka-aineita lautasella on. Ruokalan toisessa päässä koulun rehtori Arvi kierrättää villasukissaan vierailevaa ryhmää. Naapurikaupungin opettajat ja päättäjät ovat tulleet tutustumaan uuteen kouluun ja saamaan vinkkejä omaa kouluhanketta varten. Rehtori kertoo koulun olleen suuri ponnistus ja nyt ylpeyden aihe kunnan imagon rakentamisessa.

Iltapäivällä Titta ja muut oppilaat keskittyvät kädentaitotunneilla suunnittelemansa ja valmistamansa tuotteen esittelyyn. Titta on päättänyt yhdistää esityksessään ääntä ja kuvaa. Viime viikolla harjoiteltiin pienryhmässä, mutta tänään Titta vetäytyy hiljaiseen tilaan kirjoittamaan vuorosanoja videoklippiin.

Koulupäivän päätyttyä Titta nousee tuttuun koulubussiin. Kuljettaja Ari miettii mielessään, kuinka hienoa on nähdä koulu aktiivisessa käytössä aamusta iltaan. Liikuntasali on Lentopalloseura Wollipoikien käytössä sekä aktiiviset kansalaiskurssit ovat mahdollistaneet kanttiinin aukiolon myös iltaisin. Ari miettii, että pitäisikö sittenkin ilmoittautua sille Sushin valmistuskurssille, mutta huikkaa samalla Titalle että, mites se koulupäivä meni?

Titan koulupäivä on esimerkki uuden opetussuunnitelman toteutumisesta käyttäjien näkökulmasta. Suomeen rakennetaan tällä hetkellä poikkeuksellisen paljon kouluja. Kunnissa, joita on yli 300, tarpeet ovat hyvin erilaisia. Kymmenet ihmiset vaikuttavat kunnissa ostopäätöksen ja kilpailutustavan valintaan. Jotta terveet ja toimivat oppimisympäristöt voidaan rakentaa järkihintaan, tarvitaan uusia toimintatapoja.

Kouluhankkeissa loppukäyttäjän ja asiakkaan ymmärtäminen on tärkein asia. Perinteinen kilpailuttaminen pitää korvata tavalla, joka mahdollistaa innovatiivisen suunnittelun ja rakentamisen yhdessä käyttäjän kanssa.

Lehto on aina todellinen vaihtoehto julkisissa rakennushankkeissa. Se, kuinka luomme asiakkaiden oppimisympäristöihin lisäarvoa, syntyy ainoastaan kuuntelemalla teitä asiakkaita erittäin herkällä korvalla.