Search
Close this search box.

29.6.2021

Näin onnistumme Kivistön palvelukeskuksen kehittämisessä

Kirjoittaja

Kenneth Nyman, hankejohtaja

Vantaan Kivistön palvelut ovat pysyneet julkisessa keskustelussa ja lehtien mielipidepalstoilla jo pitkään. Alueen asukkaat ovat syystäkin olleet pettyneitä, kun heille luvattuja palveluita ei näy eikä kuulu. Sen vuoksi on erittäin hienoa, että olemme nyt saaneet rakennusluvan Kivistön palvelukeskukselle, ja sen rakentaminen voi alkaa.

Syitä ja syyllisiä hankkeen viivästymiselle on tässä vaiheessa turhaa hakea. Sen sijaan on paikallaan kertoa, miksi me Lehdolla onnistuimme siinä, missä tähän asti on epäonnistuttu – ja miksi Vantaan kaupunki valitsi meidät hankkeen toteuttajaksi.

Olin seurannut kipuilua Kivistön palvelukeskittymän ympärillä pitkään ja muodostanut oman käsitykseni siitä, miksi aiemmin suunniteltu hanke jäi toteutumatta. Meillä oli varsin realistinen käsitys siitä, millaisen hankkeen toteuttaminen Kivistöön olisi taloudellisesti ja alueen asukasluku huomioiden mahdollista. Lähdimme liikkeelle varsin maltillisesta (n. 13 000 k-m2) suunnitelmasta kuitenkin pitäen mielessä alueen kasvun ja kehittymisen tulevina vuosikymmeninä.

Hankkeella oli kiire, ja aikataulun suhteen meillä olikin muutamia valtteja käytössämme. Taloudellisesti realistinen pohja, pitkälle hiottu rakentamiskonsepti sekä kokemus toimitilakehittämisestä mahdollistavat hankkeen käynnistämisen ja toteuttamisen nopeammin kuin vastaavissa kokonaisuuksissa yleensä.

Päätimme myös lähteä suunnittelemaan palvelukeskusta avoimin kortein. Järjestimme kesällä 2020 sosiaalisessa mediassa kyselyn, jossa alueen asukkailla oli mahdollisuus kertoa ideoitaan ja ajatuksiaan tarvitsemistaan lähipalveluista. Saimme yhteensä noin 1300 asiallista toivetta noin 220 kivistöläiseltä vastaajalta, mitä voi pitää erittäin hyvänä saavutuksena. En usko, että Vantaan kaupungillakaan jäi huomaamatta suunnitelmiemme pohjautuminen todelliseen dataan mutun sijaan.

Yhteistyön merkitystä ei tässäkään hankkeessa voi vähätellä. Vantaan kaupunki on osoittautunut ratkaisukeskeiseksi ja aktiiviseksi kumppaniksi, jonka kanssa haasteista on päästy nopeasti yli ja eteenpäin. Myös kaupallisten ja muiden hankkeen kannalta elintärkeiden kumppaneiden kanssa olemme löytäneet yhteisen sävelen varsin hyvin.

Suurin kiitos kuuluu kuitenkin omalle tiimilleni ja Lehdon johdon tarjoamalle taustatuelle: hyvä tekemisen meininki, joustava päätöksentekokulttuuri ja kyky ottaa hallittuja riskejä mahdollistavat haasteellistenkin hankkeiden toteuttamisen sujuvasti ja tiukasti aikataulussa.

Minulle itselleni Kivistön palvelukeskuksen toteutuminen on ammatillisesti motivoiva hanke. Se tarjoaa sopivia haasteita ratkottavaksi päivittäin. On hienoa olla mukana rakentamassa Vantaan kaupunkia pitkälle tulevaisuuteen. Puhumattakaan siitä positiivisesta vaikutuksesta, joka monipuolisilla lähipalveluilla on alueen asukkaiden elämään.

Kivistöläiset, malttakaa vielä hetki – pian pääsette käyttämään teille luvattuja lähipalveluita!

Oletko kiinnostunut toimitilasta Kivistön palvelukeskuksessa? Ota yhteyttä!

  • Kenneth Nyman, hankejohtaja, Lehto Tilat Oy, puh. 050 471 4160
  • lehto.fi/kivisto
Jaa Facebookissa
Jaa LinkedInissä
Jaa Twitterissä